V minulej časti ste sa mohli dozvedieť, že objavenie rúd nie je až taká hračka, ako vám podsúvajú rôzne hry a fantasy diela. No objavenie rudy je len začiatok celého príbehu. Príbehu, ktorý by pre neskúsených dobrodruhov začal pôžičkou od podozrivo vyzerajúceho goblina, pokračoval malými výnosmi z ťažby a neschopnosťou splácať pôžičku, a skončil návštevou dvojice svalnatých orkských „mágov“, ktorí by mu predviedli mystický rituál „vymlátenia duše z tela“.
Po objavení ložiska rudy totiž nemôžete začať kopať hala-bala. Aby ste niečo aj naozaj vyťažili, je extrémne dôležité vedieť, kde a ktorým smerom treba začať kopať.
Logika rúd
Rudy, ale aj iné vzácne suroviny, nie sú na ložiskách rozmiestnené náhodne. Ich výskyty sledujú určitú logiku. A najdôležitejšou úlohou pri objavení ložiska je túto logiku dešifrovať.
Napríklad mnoho rúd sa zvykne koncentrovať do určitých
vrstiev alebo
žíl. V takom prípade jednoducho stačí zistiť, na ktoré vrstvy/žily sa vytúžená surovina viaže, a potom ich povrchovou i podpovrchovou ťažbou „sledovať“. Napríklad,
ak sa žiadúca surovina sústreďuje v čiernych vrstvách vápencov alebo severo-južne orientovaných kremenných žilách, stačí ťažbu sústrediť iba do ich okolia. (Samozrejme, realita je o čosi komplikovanejšia a rudy sa neviažu len na žily a vrstvy – môžu napríklad byť rozptýlené v hornine. To by sme už ale zabŕdali do modernej ťažby, čo pre primitívnejšiu ťažbu v „stredovekých“ fantasy svetoch nie je až také relevantné.) Ušetríte si tým kopu zbytočného kopania/kresania/razenia/nadávania a uľahčíte si tým prácu i pri vyhľadávaní ďalších ložísk.
Napriek jednoduchosti tohto princípu ho vo fantasy svetoch ani hrách nevidno. Pritom zisťovanie orientácie rudonosnej žily v hre by mohla byť celkom sranda a nemenej zaujímavé by mohli byť napríklad intrigy spojené s ťažbou vrstvy prechádzajúcej na územie susednej ríše. Lenže sledovanie priebehu žily/vrstvy nie je vždy úplne jednoduché a môže vám ho všeličo skomplikovať.
Komplikácie
Veľmi častým problémom, na ktorý môžete naraziť pri sledovaní žily/vrstvy sú zlomy.
Tie ich pretínajú a „odhadzujú“ na určitú vzdialenosť, takže žily/vrstvy na zlome náhle končia a na druhej strane zlomu pokračujú na viac alebo menej vzdialenom mieste. Preto je dôležité vedieť, k ako veľkému posunu na zlome došlo, a akým smerom sa daný zlom hýbal. Niekedy sú smer a veľkosť posunu jasne viditeľné, ako napríklad v tomto prípade:
-
„Odhodené“ údolia potokov na zlome San Andreas. (Autor: Robert E. Wallace, U.S. Geological Survey)
Pravda, vo väčšine prípadov je vypátranie „parametrov zlomu“ o čosi komplikovanejšie, ale i vyššie načrtnutý jednoduchý princíp by napríklad v hrách mohol ťažbu rúd urobiť o čosi zaujímavejšou. Predstavte si tú radosť, ktorú by ste mali pri objavení pokračovania rudonosnej žily na zlome – to je snáď väčší pôžitok, než niekoľkohodinové
spawnkempovanie o 30 levelov nižšieho hráča.
Inou komplikáciou pri ťažbe rudy môže byť nežiaduca prímes. Napríklad volfrám vraj za svoje nelichotivé meno (
wolf rahm – „vlčia smotana“) vďačí tomu, že jeho prítomnosť baníkom sťažovala vytavenie cínu z rudy. Takže aj z bohatých ložísk sa kvôli pár nežiaducim šutrom môže stať výrobňa bezcenného odpadu. A ktovie, možno i takáto herná mechanika by si našla svojich priaznivcov – nakoniec, nájdu sa aj masochistické (alebo sadistické?) typy, čo si užívajú hranie
Dark Souls, pozeranie
Revenanta a čítanie
Čenkovej detí.
Takže, čo si z toho všetkého treba na záver vziať k srdcu? Nuž, hlavne to, že
rudy nie sú po zemskom povrchu roztrúsené náhodne, ale ich výskyt je výsledkom geologických zákonitostí. Preto by sa aj
ich vyhľadávanie malo riadiť určitou logikou a nespoliehať sa len na náhodné túlanie sa a „chodenie na miesta“, akoby išlo o huby (i keď
geológia môže pomôcť aj pri hľadaní húb). Navyše, rudy majú tendenciu byť oveľa vzácnejšie než huby, čo znamená, že v sebe skrývajú oveľa väčší vojnový potenciál, než sú autori mnohých fantasy diel (ale i ľudia všeobecne) ochotní priznať.
Takže až sa najbližšie zahĺbim do niektorého fantasy diela, dúfam, že sa namiesto konfliktov vedených kvôli
prsteňom,
šatníku,
stromu,
incestu či
?drogám? dočítam napríklad o vojne vedenej kvôli „pokladom vydolovaným zo zákutí ohromnej zlatej žily situovanej v Durmirovej r...“. Rokline. Myslel som roklinu, vy prasiaci.
Páčia sa Vám naše články? Podporte nás
Zdieľajte článok